Michnikowski order, a właściwie jego brak
Nad nami kolejna afera, wzniesiona przez lewicowe środowiska. Tym razem chodzi o brak zaproszenia i wręczenia orderu z okazji wydarzeń marca 1968 r Adamowi Michnikowi przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego. Głowie państwa "dostało" się nie tylko od Senyszynów, Blumsztajnów, Kaliszów itd., ale również od zupełnie porządnych ludzi. Krytycznie na temat tej decyzji wypowiadali się m.in. Bronisław Wildstein, Janusz Korwin-Mikke czy Rafał Ziemkiewicz.
Dochodząc do sedna: w moim przekonaniu prezydent nie postąpił źle. Adam Michnik to osoba dla Polski, w tamtych czasach, zasłużona. Jednak jego działalność po roku 1989 stawia bardzo brzydkie plamy na jego życiorysie. Wypowiedzi Adama M. są przesiąknięte nienawiścią w stosunku do prawej strony politycznej, jego poglądy są momentami wręcz przerażające. O Michniku chyba już jednak kiedyś pisałem i na pewno jeszcze kiedyś na jego temat "skrobnę". Wszystkich zainteresowanych --Michnikiem{wersja po '89} zapraszam do przeczytania książki Ziemkiewicza "Michnikowszczyzna. Zapis choroby".
A co do tej sytuacji znalazłem bardzo ciekawy wpis Szut'a na temat kompletnej nierówności w traktowaniu Kaczyńskiego i Kwaśniewskiego: klik.
Komentarze do wpisu
Możesz śledzić odpowiedzi poprzez kanał RSS. Możesz dodać komentarz lub zostawić ślad (trackback) ze swojego bloga.
Bratbud
Nie wiem czy tego nie zauważyłeś, ale powołujesz się na książkę autora krytycznej wypowiedzi o decyzji prezydenta.
Tak jak Wałęsa, mimo wszelakich wysiłków ze strony zainteresowanego, pozostanie symbolem Solidarności, tak Michnik będzie symbolem marcowych protestów. Jego zachowanie po 1989 nie ma tu nic do rzeczy.
Bo medale, zdaje się, były przewidziane dla uczestników wydarzeń marcowych, a nie „tych uczestników wydarzeń marcowych, którzy po 1989 stanęli po odpowiedniej stronie sceny politycznej”.
07 marca 2008, 23:52:16
lsr
Wydaje mi się, że przy odznaczaniu kogoś należałoby brać pod uwagę całokształt jego działalności. A to, ile złego Michnik zrobił po roku 1989, niweluje w ujęciu całościowym jego wcześniejsze zasługi.
08 marca 2008, 00:34:04
acid-drinker
Jest dokładnie tak, jak powiada lsr. Jego zachowanie ma wiele do rzeczy.
Natomiast Wałęsa, to rzecz zupełnie inna. Był agentem, który na Solidarność donosił. Jak można być symbolem czegoś, co się zdradzało.
08 marca 2008, 00:55:13
Bratbud
Zwyczajnie: z kim jest kojarzona na zachodzie Solidarność? Z Wałęsą. Koniec wywodu. Co do „zachowań ludzi w polskiej polityce po 1989” mamy np. powiesić na haku Kaczyńskiego za 1993? Poza tym tłumaczenie prezydenta o nieprzyznaniu medalu Michnikowi bardziej się trzyma kupy niż teoria o zachowaniach niwelujących po 1989. Medale dostał wszak lewacki zespół Teatru Ósmego Dnia. Jak dla mnie EOT: uważam że popełniono błąd, nie tyle moralny, co PRowy.
08 marca 2008, 06:15:24
jbg
W tytule swojego bloga masz napisane >>Przemyślenia, pinie, fakty<<, niestety tytuł nijak ma się do tego, co prezentujesz we wpisach.
To co produkujesz, to najzwyklejsza propaganda, a nie Twoje przemyślenia.
Język jaki stosujesz, przypomina dokonania propagandzistów PRL.
Powinieneś chyba zmienić tytuł bloga.
08 marca 2008, 07:16:26
funky
Wy to juz w usprawiedliwaniu swoich ulubiencow posuwacie sie do totalnych absurdow. Jakim sposobem mozna robic uruczystosc o jakims wydarzeniu bez jego najwiekszego bohatera… Poglady i pozostala dzialalnosc nie maja tu nic do rzeczy. To tak jakby zorganizowac rocznice joggera i nie zaprosic na nia najbardziej zasluzonych bloggerow bo nie pisza nie po tej linii co organizatorzy.
08 marca 2008, 09:47:45
Blase
Mowmy o faktach, a fakty sa takie, ze to Michnik jest jednym z glowych bohaterow tych wydarzen. I czy sie to komukolwiek podoba czy nie, taka jest historia. To co robil Michnik, po 89 to jest jego prywatna sprawa, mozna sie z nim nie zgadzac, ale mial prawo robic to co chcial, tak samo jak i ty masz prawo wyglaszac takie durne opinie jak powyzsza. Tylko pamietaj, ze to rowniez dzieki Michnikowi masz taka mozliwosc.
08 marca 2008, 12:17:18
Artur Nowosielski
Jak się odznaczyło Jaruzelskiego, to trzeba kontynuować tradycję. ;>
08 marca 2008, 13:23:09
lsr
> To co robil Michnik, po 89 to jest jego prywatna sprawa
Nie prywatna, ponieważ zajmował się działalnością jak najbardziej publiczną. Więc jego późniejsze dokonania publiczne też należy wziąć pod uwagę. A co tam robił prywatnie, to mnie nie interesuje i się do tego nie odnoszę.
> tak samo jak i ty masz prawo wyglaszac takie durne opinie jak powyzsza. Tylko pamietaj, ze to rowniez dzieki Michnikowi masz taka mozliwosc.
Nie wiem, czy dzięki Michnikowi. Możecie tego nie pamiętać, ale bodajże w 1989 r. Michnik powiedział (cytuję z pamięci) „Cenzura musi być”. Możecie mi nie wierzyć, ale ta wypowiedź powinna być zachowana w archiwach telewizyjnych. Więc to nie jest takie jednoznaczne…
08 marca 2008, 14:19:11
Blase
@lsr – jakies zrodlo tego cytatu?Moze jakis szerszy kontekst tej ew. wypowiedzi?
Michnik po 89 nie jest osoba z mojej bajki, nie zgadzam sie z jego pogladami w wielu kwestiach, natomiast prawda jest taka, ze chcial nie chcial jest on czescia naszej historii. Rozumiem wasza niechec, moze nawet nienawisc do tej osoby, ale postarajcie sie byc obiektywni. Jezeli nawet tak wielcy jego przeciwnicy jak Ziemkiewicz czy Mikke, uznali, ze Michnik na to odznaczenie zasluzyl, to chyba cos to znaczy?
Inna sprawa, ze za zaistniala sytuacje nie nalezy winic bezposrednio prezydenta, a raczej ludzi z jego kancelari, choc w ostatecznym rozrachunku i tak zostanie to zapisane na jego konto.
08 marca 2008, 15:16:05
lsr
Wypowiedź ta pojawiła się jako migawka w jakimś okolicznościowym materiale dot. okrągłego stołu na tv Polsat kilka lat temu. Zapamiętałem ją, gdyż była dla mnie szokująca, a w owym czasie moja opinia na temat Michnika nie była tak jednoznacznie negatywna.
08 marca 2008, 15:20:41
aqq
Oczywiscie, widzialem, pamietam, slyszalem. A kontekst to pies? Albo podaj zródło, albo nie pieprz za przeproszeniem farmazonów.
08 marca 2008, 19:50:46
daromar
prezydent nie postąpił źle tylko po prostu głupio, on stara się pisać swoją wersję historii, tylko za czasów PRLu to mogło być skuteczne ale dzisiaj już nie
lsr: nic nie niweluje jego wcześniejszych zasług, można zmienić o nim zdanie ale nie niweluje to jego zasług, bo jednak on wtedy coś zrobił, coś ważnego zresztą
tak jak ostatnio jakiś Grass ujawnił że był w SS, czy to niweluje to że napisał ksiązki jakie napisał?
Nadal to on napisał te książki, nikt ich przez to nie skasuje, jasne można go inaczej oceniać jako człowieka.
Tak samo jak ja np nie trawie Ziemkiewicza jako publicysty ale jako autora SF nawet go cenie.
08 marca 2008, 21:15:06
acid-drinker
>>W tytule swojego bloga masz napisane >>Przemyślenia, pinie, fakty<<, niestety tytuł nijak ma się do tego, co prezentujesz we wpisach.
To co produkujesz, to najzwyklejsza propaganda, a nie Twoje przemyślenia.
Język jaki stosujesz, przypomina dokonania propagandzistów PRL.
Pan wybaczy, ale co w moich wpisach jest propagandą? A szczególnie co W TYM wpisie jest propagandą? Tytułu oczywiście nie zmienię.
>>Mowmy o faktach, a fakty sa takie, ze to Michnik jest jednym z glowych bohaterow tych wydarzen
Dokładnie tak jest. I tak właśnie napisałem.
09 marca 2008, 16:49:32
lsr
> Albo podaj zródło, albo nie pieprz za przeproszeniem farmazonów.
Do zaprezentowanego w tej wypowiedzi poziomu kultury odnosił się nie będę, bo mówi sam za siebie.
Ty myślisz, że archiwum prowadzę? Jeśli mówię, że pamiętam, to pamiętam i to, że nie mam tego na taśmie, nie stanowi dowodu, że mówię nieprawdę. Więc proszę w ten sposób nie podważać mojej prawdomówności.
09 marca 2008, 16:55:43
jbg
Po pierwsze, stosujesz chwyt językowy zwany synekdochą, używany w celu deprecjonowania osób wymienionych w wypowiedzi lub po to, aby depersonalizować określone osoby, czy marginalizować ich indywidualne cechy. Polecam wycieczkę do archiwum i przejrzenie treści gazet z okresu PRL-u. Zresztą znajdziesz podobne przykłady w Naszym Dzienniku i Gazecie Polskiej (stąd jak mniemam – zastosowany nieświadomie środek).
Po drugie, posługujesz się słownictwem silnie nacechowanym negatywnie: brzydkie plamy, przerażające itd.
Po trzecie, manipulujesz treścią, tytułem, cytowaniem, używasz inicjału nazwiska, sugerując, że kiedykolwiek osoba została oskarżona lub jest podejrzana.
09 marca 2008, 17:10:54
acid-drinker
>>Zresztą znajdziesz podobne przykłady w Naszym Dzienniku i Gazecie Polskiej (stąd jak mniemam – zastosowany nieświadomie środek).
Taaa… a „Gazeta Wyborcza” to szczyt obiektywizmu i świetne, postępowe medium. „GP”, „NDz”, „NCzas” to ZŁO WCIELONE! :D [tak, ironia]
>>Po drugie, posługujesz się słownictwem silnie nacechowanym negatywnie: brzydkie plamy, przerażające itd.
Po prostu nazywam rzeczy po imieniu
>>Po trzecie, manipulujesz treścią, tytułem, cytowaniem, używasz inicjału nazwiska, sugerując, że kiedykolwiek osoba została oskarżona lub jest podejrzana.
1) Gdzie manipuluję treścią?
2) Gdzie manipuluję tytułem?
3) Inicjał nazwiska nijak się ma do sugerowania czyjegoś podejrzenia czy oskarżenia…
09 marca 2008, 17:16:01
D4rky
>> Jezeli nawet tak wielcy jego przeciwnicy jak Ziemkiewicz czy Mikke, uznali, ze Michnik na to odznaczenie zasluzyl, to chyba cos to znaczy?
Tak, to znaczy, ze jego tak wielcy jego przeciwnicy jak Ziemkiewicz czy Mikke, uznali, ze Michnik na to odznaczenie zasluzyl. To ich opinia i maja do niej prawo, a my mamy prawo do swojej. Nie pasuje? To jedz do kolebki komuni… przepraszam, socjalizmu
09 marca 2008, 18:21:26
Azrael Nightwalker
Jeśli ktoś powołując się na czyjeś działania z lat 90-tych odmawia temu komuś uznania jego zasług z lat wcześniejszych to jest on zwykłym hipokrytą i chamem.
Tak jak ty nie cierpisz Michnika, tak też ja nie cierpię Jankowskiego za jego obecną działalność, ale ja przynajmniej mu jego dawnych zasług z lat Solidarności nie odmawiam. Wtedy był ok, później dopiero mu padło na mózg.
09 marca 2008, 18:27:44
lsr
> to jest on zwykłym hipokrytą i chamem.
Jak na razie świadectwo bycia tym drugim sam sobie taką wypowiedzią wystawiasz. Ale jak widać u niektórych na pewnym poziomie intelektualnym umiejętność prowadzenia dyskusji się kończy…
09 marca 2008, 18:31:19
jbg
Rozumiem, że piłeś lsr do D4rky’ego
Rządzicie Panowie :D
09 marca 2008, 18:33:25
lsr
Nie. Całość mojej wypowiedzi odnosi się do autora słów, które na jej początku zacytowałem i wypraszam sobie sugerowanie czegoś innego.
09 marca 2008, 18:34:45
jbg
I tak oto w niedzielny wieczór znalazłem fascynującą rozrywkę.
Jeden każe jechać, drugi wyprasza i tłumaczy co autor miał na myśli, bo nie zauważył że w swojej wypowiedzi dołożył nie temu komu trzeba.
Zaprawdę powiadam Wam – rządzicie :D
09 marca 2008, 18:40:20
D4rky
jbg – ja dodatkowo jestem chory i mam goraczke, wiec zabawa jest jeszcze ciekawsza :D
09 marca 2008, 18:41:56
lsr
Dołożyłem temu, komu zamierzałem, a z D4rkym zgadzam się w 100%.
09 marca 2008, 18:42:48
jbg
W takim razie nie pozostaje mi nic innego, jak zgodzić się z Wami w 310%.
09 marca 2008, 18:43:52
acid-drinker
jbg – zadałem ci pytania w poprzednim komentarzu. Raczysz się do nich odnieść?
09 marca 2008, 19:20:53
acid-drinker
I jeszcze jedno, bo przeoczyłem komentarz Azraela…
Ja nie odmawiam mu zasług – wtedy był człowiekiem zasłużonym. Uważam jednak, że orderu dostać nie powinien
09 marca 2008, 19:25:50
jbg
Czy możesz mi wyjaśnić jaki jest michnikowski order? Co oznacza w ogóle przymiotnik michnikowski?
Manipulację definiuje się jako jako celowe, skryte działanie, przez które narzuca się jednostce lub grupie ludzi fałszywy obraz pewnej rzeczywistości.
09 marca 2008, 19:39:03
acid-drinker
>>Czy możesz mi wyjaśnić jaki jest michnikowski order? Co oznacza w ogóle przymiotnik michnikowski?
Dokładnie to samo jak tolkienowski „Władca pierścieni” lub mickiewiczowski „Pan Tadeusz”.
>>Manipulację definiuje się jako jako celowe, skryte działanie, przez które narzuca się jednostce lub grupie ludzi fałszywy obraz pewnej rzeczywistości.
Nie pytam cię o definicję słowa ‘manipulacja’,a o to, żebyś mi powiedział gdzie manipuluję.
09 marca 2008, 19:43:38
jbg
Tolkien napisał Władcę pierścieni, Mickiewicz napisał Pana Tadeusza, niestety Michnik orderu nie otrzymał, to nie jest nawet order im. Michnika, wobec tego już manipulujesz.
Powiedziałem Ci, gdzie manipulujesz (poza tym musiałbym wkleić tu cały Twój wpis).
09 marca 2008, 19:54:26
D4rky
jbg – przymiotnik ma tu oznaczac przynaleznosc. To ty manipulujesz, bo insynuujesz, ze chodzi o cos wiecej. Manipulujesz tez, ze Michnik orderu nie otrzymal, a AFAIR po prostu nie zostal zaproszony na wreczenie. A, manipulujesz jeszcze uzywajac wszedzie slowka manipulacja, przez co nawet jak ktos nie bedzie czytal to zobaczy, ze co drugie zdanie jest o manipulowaniu i stwierdzi, ze ktos go manipulacyjnie manipuluje.
BTW, nudzisz strasznie tym czepianiem sie szczegolow.
09 marca 2008, 19:56:58
jbg
D4rky o jakiej Ty przynależności pleciesz?
Rozumiem także, że masz gorączkę, ale zauważ, że to nie ja domagałem się wykazywania m… (zabronione słowo).
09 marca 2008, 20:01:19
Hoppke
Order przyznawano za, jak chyba wszyscy zauważają, dokonania w marcu ’68. Nie był to order za „całokształt działalności od ’68 po ’08”, więc…
Bardzo trafny jest argument z Ziemkiewiczem — jako „dziennikarza” go nie znoszę, bo kreuje się na jedynego sprawiedliwego a jest taki sam jak wszyscy kanciarze i oportuniści (np. KRUS go w oczy nie kole odkąd samemu został „rolnikiem”) i ustawia się tak, jak wiatr zawieje (po wyborach jego poglądy zaczęły dryfować w stronę, która póki PiS był u władzy była mu zupełnie obca).
Co nie zmienia faktu, że nie odmówiłbym mu jakiegoś odznaczenia za wkład w polską fantastykę. Bo zanim sprzedał swój talent polityce był niezaprzeczalnie zdolnym pisarzem fantastyki.
Świat nie jest czarno-biały a wydaje mi się, że tak właśnie próbuje historię przedstawiać nasz prezydent — albo jest w tobie „samo dobro”, albo „samo zło”. A przypadki przeczące tej teorii się wymaże…
09 marca 2008, 20:24:57
Blase
>Nie pasuje? To jedz do kolebki komuni… przepraszam, socjalizmu
Rozumiem, ze to efekt goraczki. Czy ja kaze Ci gdzies wyjezdzac, bo masz inne zdanie?
Michnik nie zostal ani odznaczony, ani zaproszony.
09 marca 2008, 20:38:50
Azrael Nightwalker
Widać że acid i jego ziomale nie rozumieją definicji orderu.
Za co się dostaje order z okazji wydarzeń marca 1968? Za udział w tych wydarzeniach. Czy Michnik brał w nich udział? Brał. Koniec definicji. Michnik powinien dostać order, tak jak pozostali uczestnicy. To co robił później nie ma tu kompletnie znaczenia.
09 marca 2008, 20:44:05
Blase
Nie dokonca jest tak jak mowisz. Nie wyobrazam sobie sytuacji, aby np. Jaruzelski otrzymal order za cokolwiek. Owszem bral on udzial w walkach w czasie drugiej wojny swiatowej,pewnie walczyl z niebywalym poswieceniem, ale ma tez mniejsze czy wieksze zaslugi dla zbrodniczego ustroju. I taka osoba nie powinna otrzymac odznaczenia.
Natomiast Michnik?Coz Michnik jest uwazany przez srodowiska prawicowe za diabla wcielonego, oczywiscie nie bez przyczyny to tez prawda. Jednak to co robil po 89 miescilo sie w granicach prawa, i w innych krajach nazywane jest poprostu walka polityczna. U nas okazuje sie „ze ten wstretny zydowski lewak jest zdrajca”.
09 marca 2008, 21:35:56
daromar
Blase: a pamiętasz cyrk z przyznaniem medalu sybiraków Jaruzelskiemu?
Order został przyznany przez Kaczyńskiego,
to była wpadka i to spora Kancelarii prezydenta, za to Urbański właśnie z niej wyleciał
09 marca 2008, 21:47:13
Dodaj komentarz