Tuskizm
Jako obserwator polskiej sceny politycznej zauważyłem, że powoli wykształca się nowa ideologia polityczna. Nazwałem ją tuskizm... Dlaczego? Z takiego samego powodu jak marksizm, hitleryzm czy stalinizm - od nazwy twórcy. Krótko wyjaśnię po kolei działania, na którym opiera się zarówno ta ideologia, jak i nasz obecny rząd.
Tuskizm - twórcą jest Donald Tusk i jego rząd. Zapoczątkowany w 2007 roku z początkiem panowania Platformy Obywatelskiej. Polega na wyższości głosu ludu od zapisów w programie politycznym. Sondaże mogą, a nawet muszą wymóc na rządzie nawet kompletnie sprzeczne z programem.
GOSPODARKA - raczej socjalistyczna, w programie zapisany mają m.in. podatek liniowy, a więc nieco zliberalizowany system podatkowy. Okazało się, że nie opłaca im się wprowadzać reform, ponieważ ludzie tego nie kupią. Dlatego przyjęli taktykę socjalistyczną. Bo tak chcą sondaże... Są to ludzie zazwyczaj bezideowi, ale z umiejętnością analizowania wykresów i tabelek.
RELIGIA - oficjalnie gorliwi katolicy chodzący codziennie do kościoła i leżący krzyżem w domu. Nieoficjalnie mają to wszystko gdzieś - przykładem jest wypowiedź Tuska z '92. Poparcie kościoła muszą jednak dostać, dlatego się podlizują. Cały czas w tuskowym laboratorium naukowcy szacują czy opłaca im się wprowadzać dofinansowania dla in-vitro.
PROPAGANDA - używają różnych sposobów. Do najczęstszych należą m.in. emocjonalne podchodzenie do odbiorców [płacz, ryk, krzyk, pokazywanie sztucznych penisów, wyzwiska, antypatia] - kolejno Sawicka, Tusk, Chlebowski, Palikot, Niesiołowski, Pitera... Często używają haseł pacyfistycznych [polityka miłości]. Lubią także papugować Antypatera z Sydonu - znanej, antycznej postaci, która skompletowała słynne cudy. Tusk kompletuje tylko jeden - irlandzki, gospodarczy... Starają się pokazywać, że są niewinni, a wszystko co złe Polska zawdzięcza PiS-owi [np. deszcz pada, wina PiS; noga mnie boli, wina PiS i Religi, który nie uzdrowił służby zdrowia].
PAŃSTWO - tuskiści są za traktatem, przeciwko aborcji, przeciwko eutanazji... Nie wiadomo co sądzą o finansowaniu partii z budżetu. Niby byli przeciwko, ale przyszedł czas rządów i zmienili zdanie. Teraz chyba zamówią sondażyk, bo nie wiadomo co o tym sądzić...
LUSTRACJA - tuskizm to bardzo zmienna ideologia. Rząd Olszewskiego wykopali, bo tamci chcieli archiwa otworzyć. 13 lat później mieli już takie samo zdanie - teczki trzeba ujawnić. Teraz jednak nikt nie wie czego oni chcą. Z jednej strony miłości Bolesława, z drugiej jednak zwolennicy lustracji... TW "Znak" może być jednak doradcą premiera - bo lud nie miał nic przeciwko temu.
Komentarze do wpisu
Możesz śledzić odpowiedzi poprzez kanał RSS. Możesz dodać komentarz lub zostawić ślad (trackback) ze swojego bloga.
Ethan
Nie,
to jest po prostu podręcznikowy przykład populizmu.
28 września 2008, 14:01:12
Arv
...tyle że w inteligentniejszym wydaniu niż ten reprezentowany m.in. przez ś.p. koalicjantów PiS – przynajmniej jest atmosfera pracy ;)
28 września 2008, 14:35:09
zammer
„Tuskizm”, „kaczyzm”, „rydzykizm”... O wszystkim można by napisać pseudo-naukowe traktaty a i tak, za przeproszeniem, gówno z tego wyniknie. Za kilkanaście lat pojęcia „kaczyzmu” i „tuskizmu” będą funkcjonować tylko w formie anegdot, a zastąpią je inne, od nazwisk nowych polityków.
Każda polityka ma swoją propagandę – to, co przypisałeś „tuskizmowi” można ubrać w inne słowa i będzie idealnie pasować do „kaczyzmu”.
Nie zdziwię się wcale, jeśli nastąpi nagły zwrot sympatii politycznych Polaków w kierunku lewicy i po „tuskiźmie” będziemy mieć „napieralskizm”.
Bez urazy, ale politolog z Ciebie żaden.
28 września 2008, 15:24:25
Aciddrinker
Przepraszam, że obraziłem nietykalną opcję, naprawdę – drogi oficerze frontu PeOfilskiego ;)
28 września 2008, 15:48:23
zammer
Nie reprezentuję tu żadnej opcji politycznej – za to Ty obiektwny nie jesteś. Wyraziłem swoją opinię na temat ogólnej nagonki polityczno-propagandowej, która jest charakterystyczna w każdym czasie, niezależnie od tego, która partia okupuje stołki.
Jeśli nie dostrzegasz tej różnicy, to znaczy, że rzeczywiście politologia nie jest tym, co Ci najlepiej wychodzi;)
28 września 2008, 16:15:07
Aciddrinker
Oczywiście, że dostrzegam. Ale napisałem o rządach Tuska, więc nie wyskakuj mi z rządami Kaczyńskich, czy jakimś rydzykizmie, przez ciebie wyimaginowanym
28 września 2008, 17:01:08
zammer
Po prostu korzystam z pojęć, które utarły się w latach poprzednich i są w miarę „świeże”. Dla porównania, żeby całość łączyła się w logicznym kontekście;)
28 września 2008, 17:02:03
Henry
Zgadzam się z w 100 %
Pzdrowionka
28 września 2008, 17:19:22
torero
@zammer: daruj, ale piszesz głupoty. O rządach PiSu można powiedzieć wiele, w tym również wiele złego, ale na pewno nie to, że rządzili z pomocą sondaży i kierowali się głównie piarem.
28 września 2008, 18:57:32
zammer
torero: nie napisałem, że te rządy PiSu były takie same jak obecne rządy. Napisałem dokładnie:
„Każda polityka ma swoją propagandę – to, co przypisałeś ,,tuskizmowi’‘ można ubrać w inne słowa i będzie idealnie pasować do ,,kaczyzmu’‘.”
Co należy rozumieć następująco: to, co autor wpisu napisał o propagandzie „tuskizmu” można dopasować do każdego innego rządu. Że akurat użyłem określenia „kaczyzm” dla porównania… Można by użyć każdego innego.
„emocjonalne podchodzenie do odbiorców” – a który rząd tak nie podchodzi? Popatrz na 18 lat wstecz, poczekaj 18 lat wprzód.
„Często używają haseł pacyfistycznych” – tak samo.
„Starają się pokazywać, że są niewinni, a wszystko co złe Polska zawdzięcza [innej partii]” – wszyscy politycy tak robią, kolejne zmiany rządów świetnie to pokazują. Wszyscy będą psioczyć, że nie mogą czegoś zrobić, bo poprzednia ekipa dała ciała i to ich wina.
Że użyłem określenia „kaczyzm”? W opozycji do określenia „tuskizm”. III RP, IV RP, V RP, VI RP… Wiele nas jeszcze czeka. Autor wpisu kieruje się własnymi sympatiami/antypatiami, nie jest obiektywny. Pisze dumnie o sobie „obserwator polskiej sceny politycznej” – IMHO to jest błąd, powinien napisać „sympatyk [jakiejś] opcji politycznej, krytykant obecnego obozu rządzącego”. Bo z obserwacją ma to niewiele wspólnego.
28 września 2008, 19:49:32
lhs
Bogu dzięki za tuskizm – dzięki niemu skończył się w Polsce pisizm.
torero – nie „piarem”, tylko „PR-em” :)
acid – może poświęcisz więcej czasu filmom, a te pseudo-polityczne wynurzenia przerzucisz na wyższy poziom? Dzięki :*
28 września 2008, 20:49:29
torero
> „Każda polityka ma swoją propagandę – to, co przypisałeś ,,tuskizmowi’‘ można ubrać w inne słowa i będzie idealnie pasować do ,,kaczyzmu’‘
Nie, NIE będzie pasować. No chyba że chodzi Ci o to, że na każdy rząd można znaleźć bat, z czym się zgodzę. Bo poprzedni rząd miał na sumieniu swoje, ale było to zupełnie coś innego niż to, o czym pisze AD.
@lhs: możesz podeprzeć się jakąś oficjalną regułką ortograficzną, czy napisałeś tak, bo ładniej wyglądało? Jeśli to pierwsze, przepraszam. Jeśli to drugie, sugeruję poświęcenie własnego czasu na intensyfikację budowy domowego ołtarzyka Słoneczka Peru, bo widzę, że wpisy AD-a zaczynają Ci go przesłaniać, co jak wiadomo jest niedopuszczalne :D
28 września 2008, 20:59:19
Aciddrinker
Ihs – nie podoba się, jogger black list albo do widzenia ;). Nikt cię nie zmusza do czytania tego bloga…
28 września 2008, 21:04:07
Arv
@Acid
Naturalna odpowiedz na krytyke, huh ;]?
28 września 2008, 21:08:10
lhs
„@lhs: możesz podeprzeć się jakąś oficjalną regułką ortograficzną, czy napisałeś tak, bo ładniej wyglądało? Jeśli to pierwsze, przepraszam. Jeśli to drugie, sugeruję poświęcenie własnego czasu na intensyfikację budowy domowego ołtarzyka Słoneczka Peru [...]”
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=piar
http://sjp.pwn.pl/lista.php?co=PR
Przeprosiny przyjęte, a ołtarzyk już dawno zbudowany :)
...
„Ihs – nie podoba się, jogger black list albo do widzenia ;). Nikt cię nie zmusza do czytania tego bloga…”
Gdyby nie ta moja nie-do-opanowania nutka masochizmu… :)
28 września 2008, 21:23:44
Aciddrinker
>>@Acid
Naturalna odpowiedz na krytyke, huh ;]?
No naturalna. Ihs pisze, że ma dość moich notek na stronie głównej joggera. Zaproponowałem więc funkcję jogger black list, która istnieje. Koniec kropka. Nikt nikogo nie zmusza do czytania. Normalna krytyka – rozumiem; „mam cię dość, jesteś głupi i czytam ciebie bo muszę, spieprzaj z joggera” nie…
28 września 2008, 22:05:23
lhs
Acid – czy ty masz jakąś obsesję? Kompleks może? Ja ci buzi, a ty mi jakieś prymitywno-chamowate teksty imputujesz…
Inny wyjeżdza do mnie z kpiarskim „Słoneczkiem Peru”, a ja mu nie odpowiadam „Nieświeżym Kartoflem” – weźcie lustro sobie przed buziami postawcie, i może o klasie wypowiedzi podyskutujemy?
28 września 2008, 22:14:15
Ethan
To się samo w sobie kłóci, bo mówi się o miękkim i twardym populiźmie, i ten prezentowany przez Platformę zahacza o TWARDY populizm; chociaż jest to tak medialny rząd, że tego nie widać. Prawdziwy ewenement, jedyny w swoim rodzaju.
28 września 2008, 22:17:52
torero
I regułka jest, oki. Tyle, że odmianą „piarem” posługuje się „Rz”, Trybuna, bankier.pl, racjonalista, gazeta, a nawet piar.pl. czyli serwis było nie było najżywotniej zainteresowany. Pozew oddalony, w najlepszym razie remis. Fachowcy nie wiedzą, jak pisze się ich branża, czy raczej panowie lingwiści nie nadążają za rzeczywistością?
Ani nie ja wybierałem order dla premiera, ani ten tekst nie był do Ciebie. Uważasz, że Tuska ten order obraża?
@Arv: człowieku, litości… jeśli to można nazwać „krytyką”, to ja jestem malezyjski lekkoatleta.
Dla mnie EOT.
28 września 2008, 22:26:04
lhs
„Ani nie ja wybierałem order dla premiera, ani ten tekst nie był do Ciebie. Uważasz, że Tuska ten order obraża?”
Sam order – nie. Ja tylko pamiętam, jakie znaczenie wspomnianemu orderowi nadali tacy panowie jak Kurski i Napieralski, i w jakim kontekście to robili. W kpiarsko-obraźliwym.
28 września 2008, 22:46:07
John Cooper
Acid – Ja Ci dam obrażać mój wspaniały rząd.
29 września 2008, 08:58:40
HeS
@Zammer:„Każda polityka ma swoją propagandę”.
To prawda i się jej trzyma. Niestety jedynym trwałym elementem rządu PO jest zmienność. Oni naprawdę nie mają żadnych poglądów i wszystko tłumaczą tym, że „wybory kierują się własnymi prawami”
30 września 2008, 17:50:17
daniel
Tusk Lisek chytrusek i cwaniaczek i kłamczuszek
01 października 2008, 14:27:00
reptile
A Kaczor to hilterysta z wizją totalnej kontroli – pasuje?
01 października 2008, 14:29:21
HeS
daniel,reptile:Uderz w stół, a nożyce się odezwą.
Nie rozumiem czemu krytyka Tuska odbija się natychmiast krytyką Kaczyńskiego. Ze swojej strony mogę przytaknąć obydwu Panom. Tylko ta automatyczna (zaindoktrynowana?) reakcja, że na atak na Tuska trzeba odpowiedzieć atakiem na Kaczyńskiego wskazuje na jakieś uzależnienie medialne. Panowie nie dopuszczają myśli, że przeciwnik polityki PO nie jest jednocześnie zwolennikiem polityki PiS.
02 października 2008, 11:56:16
karateka
Hes – masz racje, tez mam dosc baranow nazywajacych mnie kaczysta, bo pokpiwam sobie z realizacji programu wyborczego PO. Przypomina mi to pytania sprzed 12-14 lat, gdy trzeba bylo byc pankiem albo skinem
27 października 2008, 20:14:50
Dodaj komentarz